POPRZEDNIA

PROGRAM WYCHOWAWCZY ZESPOŁU SZKÓŁ

W STRZYŻEWIE

  

DOKUMENT OPRACOWANY PRZEZ ZESPÓŁ NAUCZYCIELI W SKŁADZIE:

MGR MAŁGORZATA ŚWIST, MGR EWA KRASUCKA,

MGR RENATA ZAREMBA, MGR MARTA GALIŃSKA – MĄDRYMGR JANINA GRUZA

 

wrzesień 2009

 

SPIS TREŚCI

 

Wstęp ……………………..s.3                                                                                                                                                                

Główny cel wychowawczy   …………………………….s. 4                                                                                                    

Zadania wychowawcze szkoły   ……….s. 4                                  

Zadania nauczyciela-wychowawcy  ….s. 7                                                

Zasady współpracy wychowawczej z rodzicami   .s. 8

Metody pracy wychowawczej  ……………………………………s. 8

Kreowane cechy osobowości absolwenta  ………………………...s. 9   

Sposób monitorowania i ewaluacji Programu Wychowawczego    s. 14

 WSTĘP

  

„Szczęśliwe jest dziecko, które odnajduje

Na każdym etapie drogi wychowawcę,

Zdolnego do udzielenia mu pomocy

W stopniowym zdobywaniu sił i zapału,

Koniecznych do wypełnienia ludzkiego

Przeznaczenia.”

/M. Debesse/

 

 

Kształtujemy człowieka samodzielnego, uczciwego, kulturalnego, tolerancyjnego, otwartego na świat i jego problemy, odpowiedzialnego za swoje działania.

 

Podstawą niniejszego programu wychowawczego są następujące akty prawne:

  1. Konstytucja RP
  2. Ustawa o systemie oświaty
  3. Karta Nauczyciela
  4. Program polityki prorodzinnej państwa
  5. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla sześcioletnich szkół podstawowych i gimnazjów
  6. Konwencja o Prawach Dziecka
  7. Europejska Karta Praw Człowieka
  8. Statut Szkoły

 

Dokument jest spójny z programem profilaktycznym, szkolnym zestawem programów nauczania, wewnątrzszkolnym systemem oceniania, zawiera treści rządowego programu wychowania  „Bezpieczna i przyjazna szkoła”.

 

Program wychowawczy realizowany jest poprzez działania umieszczone w harmonogramach dla poszczególnych etapów edukacyjnych.

 

GŁÓWNY  CEL WYCHOWAWCZY

 

Wychowanie  dzieci  należy  przede  wszystkim do rodziców, a szkoła stanowi w tym

względzie istotne wsparcie. Działaniem nauczycieli w pracy wychowawczej jest wspieranie rodziców w wychowaniu, mającym na celu znalezienie swojego miejsca w społeczności,  rozbudzenie dociekliwości poznawczej ucznia, ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy, dobra                   i piękna  w świecie.

  

ZADANIA WYCHOWAWCZE SZKOŁY

 

             I.     Wspieramy wszechstronny rozwój osobowy (intelektualny, psychiczny, społeczny, zdrowotny, estetyczny i duchowy) ucznia.

1.     Organizujemy konkursy przedmiotowe, tematyczne wewnątrzklasowe i międzyklasowe.

2.     Integrujemy uczniów w poszczególnych klasach, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów kl. IV szkoły podstawowej i kl. I gimnazjum.

3.     Rozwiązujemy ewentualne problemy ucznia w indywidualnych rozmowach z wychowawcami, rodzicami i pedagogiem szkolnym.

4.     Przygotowujemy uczniów do życia w społeczeństwie poprzez demokratyczne wybory   do samorządu klasowego i uczniowskiego, twórczą aktywność na terenie szkoły i klasy, współpracę z innymi szkołami, wspólne wycieczki, uczestnictwo i współudział               w uroczystościach kulturalno – rozrywkowych na terenie szkoły i poza nią.

5.     Umożliwiamy korzystanie z pomocy materialnej i rzeczowej uczniom w trudnej sytuacji losowej, po uprzednim zdiagnozowaniu sytuacji rodzinnej i materialnej.

6.     Staramy się, aby każdy uczeń dbał o własne ciało, rozwijał sprawność fizyczną, uczył się kierować własnym postępowaniem, bronił się przed zagrożeniami niszczącymi zdrowie, jak: alkohol, nikotyna, narkotyki (programy przeciwalkoholowe, prelekcje pielęgniarki, pracowników PPP i SANEPIDU, tematyka godzin wychowawczych).

7.     Dbamy o bezpieczeństwo uczniów poprzez przeciwdziałanie agresji i przemocy.

8.     Zwracamy uwagę na wygląd zewnętrzny i higienę osobistą uczniów (tematyka godzin wychowawczych, prelekcje pielęgniarki, gazetki). Troszczymy się o estetyczny wygląd sal lekcyjnych, korytarzy, świetlico – stołówki, otoczenia szkoły.

9.     Tworzymy dobrą, przyjazną atmosferę funkcjonowania społeczności szkolnej, w której wszyscy będą się czuć bezpiecznie. Postępujemy według norm i zasad moralnych określonych w Dekalogu, Statucie Szkoły.

 

           II.     Rozwijamy dociekliwość poznawczą uczniów ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy

 

1.     Opracowujemy plany i programy wycieczek kulturalnych i krajoznawczo – turystycznych.

2.     Odtwarzamy historię swojej rodziny i naszej miejscowości.

3.     Przybliżamy sylwetki ludzi związanych z naszym regionem

 

        III.     Kształtujemy świadomość życiowej użyteczności poszczególnych przedmiotów szkolnych i całej edukacji.

 

1.     Przybliżamy uczniom, przy różnych okazjach, problematykę ochrony środowiska, praktycznego zastosowania poznanej wiedzy (apele, gazetki, plakaty, konkursy).

2.     Traktujemy wiadomości przedmiotowe w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie (ścieżki edukacyjne).

 

        IV.     Rozwijamy samodzielność, odpowiedzialność, wolność własną i innych.

 1.     Wspieramy samodzielność uczniów przy opracowywaniu planu pracy samorządu uczniowskiego

2.     Uwrażliwiamy uczniów na prawdę, krytycyzm, samokrytycyzm i samoocenę.

3.     Uczymy odpowiedzialności za powierzone zadania w procesie lekcyjnym i na zajęciach pozadydaktycznych.

4.     Zachęcamy do wyrażania i ochrony własnego zdania w dyskusjach, opiniach.

5.     Uświadamiamy potrzebę tolerancji.

6.     Rozwiązujemy problemy w sposób twórczy.

 

           V.     Kształtujemy cele życiowe i wartości ważne dla odnalezienia własnego miejsca

   w świecie.

 1.     Rozbudzamy ciekawość poznawczą, ukierunkowując samokształcenie uczniów.

2.     Kształtujemy indywidualne zdolności twórcze poprzez zajęcia świetlicowe, pozalekcyjne, konkursy.

3.     Wspieramy talenty poprzez udział w konkursach przedmiotowych i eksponowanie twórczości uczniów.

 

        VI.     Przygotowujemy ucznia do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie.

 1.     Uwrażliwiamy na podtrzymywanie tradycji rodzinnych, religijnych i narodowych:

a.      akademie z okazji Dnia Matki, Dnia Ojca, Dnia Babci, Dnia Dziadka;

b.     spotkania opłatkowe i wielkanocne;

c.      obchody ważnych wydarzeń historycznych;

2.     Organizujemy wycieczki szlakiem historii, kształtujące postawy patriotyczne.

 

      VII.     Przygotowujemy do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości oraz umożliwiamy doskonalenie się.

1.     Wprowadzamy w świat wartości uniwersalnych, takich jak: prawda, dobro, piękno, miłość, wartość istnienia, wolność, sprawiedliwość poprzez przekaz i wzór osobowy nauczyciela oraz innych osób, przekaz i wzór osobowy bohaterów literackich, historycznych i filmowych.

2.     Podejmujemy próby samooceny oraz oceny zachowania innych osób w codziennych sytuacjach szkolnych.

3.     Zachęcamy, aby uczniowie budowali koncepcję swojego życia i uczyli się realizacji przyjętych celów poprzez formowanie sumienia, zdrowej ambicji, chrześcijańskiej wytrwałości, odpowiedniej postawy wobec trudności, wyrabianie silnej woli, uczciwości, samokrytycyzmu, odwagi i bezinteresowną pomoc bliźnim, akceptację siebie i innych, przebaczenie, kulturę bycia w różnych sytuacjach.

4.     Umożliwiamy korzystanie z biblioteki i czytelni szkolnej, udział w zajęciach pozalekcyjnych, rozwijanie indywidualnych zainteresowań pod kierunkiem nauczyciela, uczestnictwo w spektaklach teatralnych, muzycznych, filmowych, wycieczkach.

 

    VIII.      Kształtujemy w sobie postawę dialogu, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów, współdziałania i współtworzenia wspólnoty nauczycieli, uczniów i rodziców.

 

1.     Uczymy się słychać aktywnie, mówić, co czujemy i rozumieć uczucia innych, wyrażać  w sposób prosty sądy i oczekiwania.

2.     Rozwiązujemy konflikty poprzez negocjacje i dochodzenie do kompromisu.

3.     Stwarzamy sytuacje sprzyjające integracji rodziny ze szkołą (uczestnictwo rodzin           w uroczystościach szkolnych, w zajęciach otwartych i innych spotkaniach).

4.     Przyzwyczajamy do zachowań akceptowanych społecznie, przyjętych zasad i norm współżycia społecznego (kontrakty klasowe).

 

ZADANIA NAUCZYCIELA-WYCHOWAWCY

1.     Rzetelne, coroczne, zapoznanie uczniów (w czasie godzin wychowawczych) i ich rodziców (podczas zebrań z rodzicami) z podstawowymi dokumentami regulującymi życie szkoły: Statutem szkoły, Programem wychowawczym, Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania,.

  1. Zapewnienie uczniom i ich rodzicom wszechstronnych informacji dotyczących postępów uczniów w nauce i zachowaniu oraz wymagań edukacyjnych stawianych przez szkolę.

3.     Rozpoznanie sytuacji wychowawczej uczniów i poinformowanie uczących nauczycieli            o trudnych przypadkach w tym zakresie.

4.     Koordynowanie działań zespołu klasowego, wspieranie rozwoju uczniów.

5.     Opracowanie klasowego planu wychowawczego (w porozumieniu z uczniami                           i rodzicami) w oparciu o niniejszy "Program wychowawczy szkoły” oraz przedstawienie go rodzicom podczas pierwszego spotkania w danym roku szkolnym.

6.     Podejmowanie systematycznych wysiłków zmierzających do wytworzenia prawidłowej atmosfery w zespole klasowym.

7.     Dbanie o rozwój samorządności w klasie.

8.     Uczestniczenie we wszystkich sytuacjach ważnych dla klasy ujętych w planie wychowawczym, np.: imprezach szkolnych, wycieczkach, obozach, w których uczestniczą wychowankowie.

9.     Kierowanie wszystkimi klasowymi wycieczkami wyjazdowymi.

10.  .Rozwiązywanie bieżących problemów dydaktycznych i wychowawczych we współpracy z rodzicami, nauczycielami, pedagogiem szkolnym.

11.  Czuwanie nad przestrzeganiem obowiązującego w szkole prawa zarówno przez uczniów jak nauczycieli uczących w klasie.

12.  Prawidłowe i systematyczne prowadzenie dokumentacji szkolnej.

 

ZASADY WSPÓŁPRACY WYCHOWAWCZEJ Z RODZICAMI

 1.  Uczestnictwo w zebraniach i konsultacjach.

2 . Pomoc w organizowaniu wycieczek, imprez szkolnych i zawodów sportowych.

3.  Pomoc Rodziców w dekorowaniu sal, urządzaniu pracowni.

4.  Możliwość zapraszania przedstawicieli Rady Rodziców na wybrane posiedzenia Rady

     Pedagogicznej.

5.  Wykorzystywanie fachowej wiedzy Rodziców w opiniowaniu programów        

     wychowawczych i dydaktycznych.

6.  Zapraszanie rodziców na indywidualne rozmowy w sprawach wychowawczych i      

     dydaktycznych.

7.  Dbanie o odpowiedni strój i wygląd dziecka.

 

METODY PRACY WYCHOWAWCZEJ

W  celu osiągnięcia zamierzonych efektów stosowane będą różnorodne metody wychowawcze, szczególnie aktywizujące, m.in.:

Ø     pogadanka

Ø     gry dydaktyczne

Ø     dyskusja kierowana

Ø     debata

Ø     metoda projektów

Ø     burza mózgów

Ø     scenki rodzajowe

Ø     wycieczki

Ø     biwa

 

KREOWANE CECHY OSOBOWOŚCI ABSOLWENTA

 

A)  ETAPU PIERWSZEGO

 Uczeń trzeciej klasy szkoły podstawowej coraz lepiej orientuje się w swoim najbliższym otoczeniu: domu i szkole. Lubi szkołę i lubi się uczyć. Zdobywaną wiedzą sprawnie posługuje się w życiu codziennym. W kontaktach z ludźmi stosuje podstawowe zasady związane                z komunikowaniem się, umie się zwracać do innych. Formułuje pytania i poszukuje na nie odpowiedzi. Jest:

a.     ciekawy świata

Chętnie korzysta z poznanych źródeł wiedzy i obserwuje zjawiska, sytuacje i działania innych ludzi zachodzące w najbliższym otoczeniu. Potrafi wyciągać proste wnioski ze swoich obserwacji.

b.     otwarty

Swobodnie współpracuje z osobami dorosłymi w swej codziennej aktywności. Przyjmuje uwagi i sugestie w związku z popełnionymi błędami. Jest gotów podejmować działania w sposób planowy. Akceptuje ograniczenia swoich możliwości wynikające z jego wieku. Umie prezentować własne zdanie i słuchać opinii innych. Nawiązuje przyjazne kontakty z innymi ludźmi, współdziała z nimi i akceptuje ich odmienność.

 c.      odpowiedzialny

Wykazuje gotowość przewidywania skutków swoich działań. Potrafi odstąpić od działania, przewidując jego negatywne skutki. Rozumie potrzebę ponoszenia konsekwencji swoich działań.

d.     rozważny

Szanuje zasady bezpieczeństwa i higieny. Potrafi je stosować w swoich typowych czynnościach

 e.     prawy

Stosuje się do norm obowiązujących w otoczeniu. Rozróżnia zachowania złe i dobre, rozumie obowiązek podejmowania tych ostatnich.

 f.      Kulturalny, taktowny, szanujący innych

 

 Zna podstawowe zasady kulturalnego zachowania obowiązujące w życiu codziennym i stosuje je. Uczy się szacunku dla symboli narodowych i religijnych, rozumie, że są one ważne dla bliskich mu grup ludzi. Uczy się szacunku dla innych ludzi. Również odmiennych pod różnymi względami i stara się nie urazić ich swym zachowaniem. Nie używa słów obraźliwych                 i wulgarnych.

 

B)  ETAPU DRUGIEGO

 Absolwent szkoły podstawowej bardzo dobrze funkcjonuje w swoim naturalnym otoczeniu:          w domu i w szkole. Pozytywnie patrzy na otaczający go świat, siebie i innych ludzi. Traktuje naukę jako coś oczywistego, czasem nawet atrakcyjnego, choć na ogół nie uczy się bezkrytycznie wszystkiego. Ma określony, choć szeroki krąg zainteresowań, którym poświęca swój czas i które stara się rozwijać. Jest:

 a.     ciekawy świata, ale też krytyczny

Chętnie gromadzi wiadomości, korzystając z różnych źródeł. Potrafi selekcjonować                     i porządkować zdobywane informacje i ocenić ich przydatność dla określonego celu. Dostrzega złożoność świata, analizuje istniejące w nim zależności i związki przyczynowo – skutkowe. Stara się poszerzać swoją wiedzę. Jest aktywny umysłowo, na ogół się nie nudzi

 b.     otwarty

Wykorzystuje możliwości, jakie stwarza mu dom i szkoła. Rozumie (choć nie znaczy to,

że przyjmuje z entuzjazmem!) ograniczenia wynikające z jego wieku. Chętnie i skutecznie nawiązuje kontakty, prezentując swój punkt widzenia i rozważając poglądy innych. Wie,

że istnieją różne sposoby komunikowania się i bez trudu uczy sie4 korzystania z nowoczesnych technologii komunikacyjnych. Łatwo nawiązuje współpracę z innymi ludźmi. W grupie potrafi działać zgodnie z obowiązującymi w niej zasadami. Interesuje się stawianymi przed nim zadaniami; potrafi planować swoje działania na rzecz ich realizacji.

 c.      odpowiedzialny

Stara się przewidzieć skutki swoich działań, wykorzystuje wcześniejsze doświadczenia i gotów jest ponosić niektóre konsekwencje swoich czynów. Cieszy się z sukcesów. Akceptuje porażki, ale jeśli jest w stanie – wytrwale  i konsekwentnie szuka rozwiązań alternatywnych. Napotykając problem, stara się go rozwiązać. Jeśli trzeba – zwraca się o pomoc do osób ze swojego najbliższego otoczenia o korzysta z niej. Potrafi świadomie dążyć do usprawnienie swojego warsztatu pracy: wykorzystania nowych źródeł wiedzy, opanowania nowych narzędzi. Działając w grupie, poczuwa się do współodpowiedzialności za efekty jej aktywności.

 d.      rozważny

Zna zagrożenia związane z życiem w swoim środowisku; modyfikuje swoje zachowanie w ich przewidywaniu. Potrafi zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym. Postępuje zgodnie z zasadami higieny. Wykazuje stosowną aktywność fizyczną.

 e.     prawy

Rozróżnia dobre i złe uczynki w oparciu o system wartości, obowiązujący w jego otoczeniu.

W swoim zachowaniu wykazuje dobre intencje.

 f.      tolerancyjny

Rozumie, że różnice pomiędzy ludźmi są czymś normalnym i pożądanym. W każdym stara się dostrzec coś dobrego i rozumieć go.

 g.     punktualny

Dotrzymuje terminów. Sprawnie posługuje się czasem, planując swoje zajęcia. Szanuje swój czas i innych ludzi.

 h.     kulturalny, taktowny, szanujący innych

Dobrze zna nawet złożone normy zachowania, obowiązujące w jego środowisku szkolnym

i domowym i stara się stosować do nich. Nie eksponuje swojej osoby i swego zdania w sposób rażący innych. Używa języka uprzejmego i oddającego uszanowanie dla innych. Potrafi właściwie zachować się w różnych sytuacjach pozaszkolnych i pozadomowych ( np. kino, teatr, muzeum, wycieczka w terenie czy do innej miejscowości).

 C)  ETAPU TRZECIEGO

 

Absolwent gimnazjum bez większych problemów funkcjonuje w otaczającym go świecie. Łatwo nawiązuje kontakty, ma swój krąg przyjaciół. Z optymizmem patrzy na świat, wierzy w siebie

i swoje możliwości. Ma określone zainteresowania, które pomogą mu dokonać wyboru dalszej drogi kształcenia. Dąży do samokształcenia. Jest:

 a.     stosunkowo samodzielny

Orientuje się w otaczającym go świecie. Potrafi stawiać sobie cele dotyczące siebie

i najbliższych i je realizować. Korzysta z różnych źródeł wiedzy. Potrafi zaprojektować nietypowe działania, dobierając odpowiednie metody postępowania.

b.     ciekawy świata, ale też krytyczny

Stale poszerza swoje wiadomości na temat zjawisk i zależności występujących w świecie.

Z pewnym dystansem podchodzi do uzyskiwanych wiadomości; wie, że można je weryfikować w oparciu o alternatywne źródła wiedzy. Odróżnia fikcję od świata realnego w przekazach medialnych.

 c.      otwarty

Porozumiewa się w języku obcym. Dostosowuje treść i formę  wypowiedzi do osoby odbiorcy. Umie posługiwać się różnymi technikami komunikowania się. Dobrze współpracuje w grupie; potrafi dyskutować, dostosowując się do obowiązującej formy dyskusji; umie podporządkować się woli większości.

 d.     odpowiedzialny

zdaje sobie sprawę z możliwych następstw różnych działań. Potrafi przyznać się do błędu

i gotów jest ponosić odpowiedzialność za swoje postępowanie i swoje decyzje. W swym działaniu zwraca uwagę na względy bezpieczeństwa. W działaniach zbiorowych wykazuje poczucie współodpowiedzialności za efekty pracy grupy.

 e.     rozważny

Potrafi przewidywać zagrożenia także w sytuacjach nowych i modyfikuje swoje zachowanie

w ich przewidywaniu. Ma ugruntowane nawyki higieniczne. Planuje swoją pracę i wypoczynek, potrafi świadomie przeciwdziałać stresowi. Wykazuje stosowną aktywność fizyczną.

f.      prawy

Rozróżnia dobre i złe uczynki w oparciu o system wartości i własny obowiązujący w jego otoczeniu. Umie stopniować oceny moralne i nie gubi się w sytuacjach trudnych

i niejednoznacznych.

 g.     tolerancyjny

Ze zrozumieniem traktuje różnice wynikające z niejednakowych możliwości, motywacji oraz odmienności kulturowej różnych ludzi. Jego tolerancja przekłada się na postawy akceptacji odmienności innych.

 h.     rzetelny i punktualny

Dotrzymuje obietnic i zobowiązań, a także terminów. Umiejętnie planuje swoje zajęcia,

nie marnuje czasu swego i innych osób.

 i.       kulturalny, taktowny, szanujący innych

Cechuje go takt i kultura osobista w stosunku do innych, ze zrozumieniem traktuje różnice wynikające z niejednakowych możliwości, motywacji i odmienności kulturowej ludzi. Umie stopniować oceny moralne i dokonywać trafnych wyborów w sytuacjach trudnych

i niejednoznacznych. Potrafi słuchać opinii innych i cierpliwie poszukiwać rozwiązań do przyjęcia dla różnych stron. Potrafi właściwie korzystać z dóbr kultury i wyrażać szacunek dla tradycji, symboli narodowych i religijnych, własnych i cudzych.

  

NASZ WYCHOWANEK JEST CZŁOWIEKIEM NA MIARĘ XXI WIEKU.

 SPOSÓB MONITOROWANIA I EWALUACJI PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO

 Na początku roku szkolnego powołany zostaje przez dyrekcję szkoły przewodniczący oraz zespół do redagowania i analizowania materiałów edukacyjnych (ankiet, rozmów sondażowych, dyskusji, wywiadów itp.) oraz do informowania społeczności szkolnej o realizacji Programu Wychowawczego szkoły i proponowania zmian w tym programie na kolejny okres nauki.

Skład zespołu odnawiany jest na początku każdego nowego roku szkolnego i dokonuje ewaluacji Szkolnego Programu Wychowawczego. Efekty pracy zespołu przedstawiane są :                                   

- nauczycielom - na czerwcowym plenarnym posiedzeniu rady pedagogicznej,

- uczniom – na godzinach wychowawczych,

- rodzicom uczniów - na zebraniach klasowych.

Sprawozdanie ma formę informacji i nie podlega formalnemu zatwierdzeniu.

 Program zatwierdzony do realizacji na posiedzeniu Rady Pedagogicznej ZS

w Strzyżewie odbytym w dniu................................................